please leave ur link. tQ~

Saturday, July 16, 2011

Bermimpi Buruk..

Assalamualaikum..

Apa yang korang faham pasal mimpi? mimpi yang baik dan mimpi yang buruk? Kata orang mimpi tu mainan tidur, mimpi tu juga kadang-kadang membawa petanda yang baik mahupun buruk. Kita sendiri yang mentafsir mimpi tu.

So kali ni aku nak berkongsi tentang apa yang aku mimpi. Mostly, bila nak tidur kita dinasihatkan mengambil wuduk dan membaca surah-surah ringkas agar tidur kita tidak diganggu oleh syaitan. Macam mana pulak kalau kita dah berbuat demikian tapi masih bermimpikan yang buruk-buruk?





Bila nak tidur malam, memang aku buat apa yang di suruh. Berwuduk, baca surah-surah pendek, baca ayat Kursi dan sebagainya lah. Tapi kali ni aku tak tahu dimana silapnya sehingga aku bermimpi akan kematian seseorang yang aku sayangi dan cintai. Gambaran mimpi tu jelas sekali sehinggakan aku terjaga lalu menangis. Aku sedih. Apakah itu petanda? Astagfirullah Hal Azim. Belum pernah aku bermimpi sedemikian.

Aku bukan pentafsir mimpi yang terbaik. Jadi aku tak tahu apa kaitan mimpi tu. Semua yang ada difikiran aku cuma 'mungkin'. Jadi ia belum boleh dikatakan benar akan berlaku. Mati tu pasti. Kita tak boleh menolak takdir dariNya.

Dari Abu Hurairah radhiallahu anhu dari Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bahwa beliau bersabda:

“Kenabian tidak ada lagi selain berita-berita gembira.” Para sahabat bertanya, “Apa yang di maksud dengan khabar-khabar gembira?” Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam menjawab, “Mimpi yang baik.”

Jelas kan yang mimpi itu khabar berita yang baik. Semoga si dia dalam perlindungan Allah SWT. Amin.



3 comments:

  1. mimpi kadang2 best..mmg frust jgk kene kacau kalau time mimpi best..hehe ;D

    petua lawak??

    ReplyDelete
  2. ape yang aja tawu...law kite mimpi sesorg tuh meninggal maknenyer die pnjang umo faten...tapi sejauh mane kebenarannyer..waAllahualam...:)

    ReplyDelete

terima kasih sudi komen.. (:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...